Wewnętrzny kanał dla sygnalistów może służyć nie tylko jako narzędzie do zgłaszania naruszeń prawa, ale również jako mechanizm ochronny zarówno dla sygnalisty, jak i dla firmy. Dlatego też, tworząc JustReport chcieliśmy dostarczyć naszym klientom rozwiązanie, którego korzyści będą znacznie większe, niż tylko wypełnienie przez przedsiębiorcę kolejnych obowiązków nakładanych przez ustawodawcę.
Sygnalista – kim jest, czym się zajmuje w firmie?
W świetle Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 pojęcie sygnalisty jest bardzo szerokie.
Sygnalistą jest osoba, która zgłasza wewnątrz organizacji lub na zewnątrz (organom ścigania lub podmiotom nadzorującym) naruszenia norm prawnych, o których dowiedziała się w związku z wykonywaniem obowiązków zawodowych w zakładzie pracy.
Sygnalistą może zostać każdy pracownik w firmie, niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia, a zatem także zleceniobiorca, wykonawca, samozatrudniony, czy nawet stażysta lub wolontariusz.
Ponadto sygnalistą może zostać nawet rekrutowany pracownik, który ostatecznie nie znajdzie zatrudnienia w Państwa firmie.
Nie należy zapominać także o udziałowcach, akcjonariuszach, wspólnikach, członkach rad nadzorczych, a także podwykonawcach.
Sygnalista w pracy z JustReport
Dzięki JustReport Państwa firma ma możliwość zajęcia się zgłoszeniem wewnętrznie, zanim zostanie ono ujawnione na zewnątrz. Wcześniejsza wiedza pozwala zarządzanie sytuacją w sposób kontrolowany.
Ponadto wczesne wykrycie i zaradzenie naruszeniom może pomóc uniknąć kosztów związanych z karami, odszkodowaniami czy utratą reputacji.
Nie można zapominać także, że kanał dla sygnalistów może pomóc w budowaniu kultury opartej na otwartości, uczciwości i odpowiedzialności, co może przyczynić się do lepszej atmosfery w miejscu pracy.
Daje to pracownikom poczucie, że mają środek do zgłaszania problemów i że ich głos jest ważny. Jest to także element budowania zaufania kontrahentów czy potencjalnych inwestorów, gdyż daje im sygnał, że Państwa firma jest zaangażowana w etyczne i prawidłowe praktyki.
Obsługa i ochrona sygnalistów przez JustReport
Jak została wspomniane powyżej, ochrona sygnalisty, jak tez stworzenie mu bezpiecznych warunków do dokonywania zgłoszeń – stanowi jednocześnie korzyść dla firmy.
Wielu sygnalistów obawia się jednak reperkusji w związku z ich działaniami. Dzięki wewnętrznemu kanałowi zgłoszeń takiemu jak JustReport, sygnaliści mogą często zgłaszać nieprawidłowości anonimowo, co minimalizuje ryzyko identyfikacji.
JustReport jest intuicyjna w obsłudze i umożliwia szybkie przesyłanie informacji o nieprawidłowościach bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej za ich rozpatrzenie. Następne osoba ta może korespondować z sygnalistą w sposób w pełni poufny.
Podsumowując, wewnętrzny kanał dla sygnalistów chroni sygnalistę, zapewniając mu bezpieczny i anonimowy środek zgłaszania naruszeń, a jednocześnie chroni firmę, umożliwiając jej wczesne wykrywanie i rozwiązywanie problemów oraz budowanie zaufania wśród interesariuszy.
#sygnalista w firmie #sygnalista w pracy #zawód sygnalista #obsługa sygnalistów