Sygnalista w urzędzie?Jak wygląda jego sytuacja i jak ważną rolę pełni?

JustReport - aplikacja dla sygnalistów

         Wszystkie podmioty publiczne oraz podległe im jednostki będą zobowiązane posiadać bezpieczny i poufny kanał do zgłoszeń naruszeń prawa przez sygnalistów (oraz przyjąć procedurę dokonywania zgłoszeń), a następnie chronić ich przed negatywnymi skutkami tych zgłoszeń. Wymagania dotyczące wdrożenia i utrzymania systemu obsługi sygnalistów wynikają z Dyrektywy (UE) 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa UE oraz projektu polskiej ustawy mającej za zadanie wdrożenie postanowień przedmiotowej dyrektywy.

Kim jest sygnalista w urzędzie?

Według dyrektywy, sygnalistą jest osoba dokonująca zgłoszenia, która pracuje w sektorze publicznym i uzyskała informacje na temat naruszeń w związku z pracą. Nie ma znaczenia ani podstawa prawna zatrudnienia, ani też czy stosunek prawny łączący sygnalistę  z urzędem trwa, ustał, czy też ma lub miał zostać nawiązany.

Czy wszystkie podmiotu publiczne będą musiały mieć kanał do obsługi sygnalistów?

Zastosowanie dyrektywy jest bardzo szerokie. Natomiast zgodnie z dyrektywą, kraje członkowskie mogą wyłączyć z obowiązku posiadania procedur m.in. samorządy do 10 tys. mieszkańców.

Sygnaliści w urzędach są ważni!

Należy podkreślić, że prawidłowe funkcjonowanie szeroko rozumianej administracji, ma kluczowe znaczenie dla obywateli, w tym w szczególności na ochronę ich praw oraz dobra wspólnego. To tam wykorzystywane są publiczne pieniądze oraz realizowane kluczowe dla funkcjonowania państwa cele i zadania. Dlatego też właśnie tam, wystąpienie potencjalnych ryzyk i nieprawidłowości jest największe. Stąd też wszystkim nam powinno zależeć, na dobrze działających systemach obsługi sygnalistów w urzędach!